گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

عدالت آن نیست که گناهکاران مجازات شوند ، عدالت آن است که بی گناهان مجازات نشوند

گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

عدالت آن نیست که گناهکاران مجازات شوند ، عدالت آن است که بی گناهان مجازات نشوند

آشنایی با زبان قاضی

آشنایی با زبان قاضی

آشنایی با زبان قاضی
دادگاه

یکی از مشکلاتی که به واسطه آن متضرر می شویم و یا اینکه خللی است در راستای دستیابی ما به حقوقمان، نداشتن آگاهی وندانستن مفاهیم حقوقی اصطلاحات است. از این پس در ستون فرهنگ لغات حقوقی با واژگان و اصطلاحاتی که بار حقوقی دارند آشنا می شویم؛

رونوشت

سندی که از روی سند (عادی ـ رسمی) دیگر نوشته شود. رونوشت اگر از مراجع رسمی و به مأخذ ماده۱۲۸۷ قانون مدنی نوشته و تنظیم شود رسمی است و الا عادی است لازم نیست هر رونوشتی از حیث خواص و آثار قانونی خاصیت اصل را داشته باشد چنانکه سواد سند رسمی معامله اگر با اصل سند تصدیق شده باشد خاصیت اصل سند را ندارد یعنی نمی توان به استناد آن اجراییه صادر کرد ولی اگر مطابقت آن سواد با ثبت دفتر تصدیق شده باشد آن وقت خاصیت اصل سند را دارد (ماده۷۴ قانون ثبت۱۳۱۰)

رونوشت رسمی

هر رونوشت که از مراجع رسمی وبه مأخذ ماده۱۲۸۷ قانون مدنی نوشته و تهیه شده باشد.

سازمان بنادر و کشتیرانی

این سازمان در وزارت گمرکات و تحت نظر آن وزارت (فعلاً تحت نظر انحصارات وزارت دارایی) انجام وظیفه می کند و وظایف آن عبارت است از اداره نمودن امور بندری بنادر کشور، تکمیل و توسعه ساختمان و نگهداری و تعمیر مؤسسات بندری وتأمین وسایل مخابراتی و امور انتظامی وتنظیم و اجرای مقررات بندری و کشتیرانی ساحلی ومراقبت در توسعه کشتیرانی بازرگانی و ثبت شناورهای تابع کشور و تعیین شرایط تابعیت ایرانی برای کشتیها و سلب آن و وصول حقوق وعوارض بندری (ماده واحده قانون راجع به تأسیس سازمان بنادر وکشتیرانی مصوب۲۲ـ۲ـ۱۳۳۹)

سازمان بیمه های اجتماعی کارگران

سازمان مزبور زیر نظارت عالیه وزارت کار اداره می شود و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری بوده وامور مالی آن طبق اصول بازرگانی انجام می گردد (ماده۴ قانون بیمه های اجتماعی کارگران مصوب۲۱ـ۲ـ۱۳۳۹) و عهده دار بیمه وتعاون کلیه کارگران در موارد زیر طبق مقررات قانون مزبور می باشد:

۱ـ حوادث ناشی از کار و بیماریهای حرفه ای.

۲ـ حوادث و بیماریهای غیرناشی از کار ـ حاملگی ـ وضع حمل.

۳ـ از کارافتادگی ـ بازنشستگی ـ فوت.

۴ـ ازدواج (ماده یک قانون مذکور)

مدیر عامل سازمان مذکور معاون وزیر کار بوده و به پیشنهاد وزیر کار وتصویب هیأت دولت به موجب فرمان همایونی منصوب می شود (ماده۱۲ قانون مزبور) وی در مقابل هر شخصی وهر مرجعی نماینده سازمان است و می تواند شخصاً و یا به وسیله وکیل یا نمایندگانی که انتخاب می کند سمت نمایندگی خود را نسبت به سازمان اعمال نماید (ماده۱۴ قانون مذکور)

سازمان حقوقی مجموعه قوانین و مقرراتی است که حافظ یک نفع اجتماعی است.

سازمان جغرافیایی کشور

سازمانی است در وزارت جنگ برای تهیه نقشه عمومی کشور و برای تطبیق هرگونه عملیات نقشه برداری در ایران (ماده یک قانون مربوط به نقشه برداری مصوب۸ـ۳ـ۱۳۳۹)

سازمان جهانی بهداشت WHO از دوایر تابع سازمان ملل متحد (قسمت شورای اقتصادی و اجتماعی) که وظیفه آن مطالعه در روابط بهداشت کشورهای عضو سازمان واقدامات مناسب در این زمینه است. این سازمان در سال۱۹۴۸ تأسیس شد و مرکز آن در ژنو است و به وسیله مؤسسات محلی کار می کند.

سازمان حقوقی
دادگاه

مجموعه قوانین و مقرراتی است که حافظ یک نفع اجتماعی است  مانند شرکت نکاح ـ بیع ـ رهن ـ مرور زمان و غیره این اصطلاح ترجمه INSTITUTION در حقوق فرانسه است. برخی آن را ترجمه به تأسیس حقوقی وتأسیس قضایی نموده اند. از نظر استفاده از اصطلاحاتی که سابقاً در محاورات حقوقی کشور ما به کار می رفته است مناسبترین ترجمه اصطلاح خارجی بالا «مجعول حقوقی»است.

مجعولات حقوقی دوقسمند:

الف ـ مجعول عرفی که عبارتند از ماهیاتی که ساخته و پرداخته عرف و عادت می باشند مانند نکاح وعقد وغیره.

ب ـ مجعول قانونی که ساخته قانونگذار است بدون اینکه در عرف وجود داشته باشد مانند آیین نامه و تصویب نامه.

سازمان خدمات اجتماعی

سازمانی که در سال۱۳۲۶ در تهران به منظور انجام دادن امور عام المنفعه مانند بهداشت وتعلیم و تربیت و امورخیریه به وجود آمده است و از اقدامات مهم آن تأسیس بیمارستانهای بزرگ در کشوراست.

سازمان ذوب آهن ایران

این سازمان در لایحه قانونی تشکیل سازمان ذوب آهن ایران پیش بینی شده است به منظور بهره برداری از معادن مربوط به صنعت ذوب آهن وتهیه فولاد و توزیع و فروش محصولات به دست آمده ایجاد شده است و سازمانی است مستقل و وابسته به وزارت صنایع ومعادن و طبق اصول بازرگانی اداره می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد