گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

عدالت آن نیست که گناهکاران مجازات شوند ، عدالت آن است که بی گناهان مجازات نشوند

گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

عدالت آن نیست که گناهکاران مجازات شوند ، عدالت آن است که بی گناهان مجازات نشوند

نمونه سوال حقوق جزای عمومی2

1_شخص الف برای به قتل رساندن شخص ب با توجه به طرح ریزی عملیاتی ماهرانه در راس ساعت 8صبح برای انجام مقصود مورد نظر درخیابان....منتظر شخص ب میماند،بادیدن ب وباشلیک های متعدد پلیس با خبر شده و وی را دستگیر میکند اما باتوجه به اینکه همسر شخص الف از عمل وی آگاه شده و برای جلوگیری از کشته شدن شخص ب فشنگ های مشقی را جایگزین فشنگ های اصلی کرده بود در نتیجه شخص ب به قتل نمیرسد حال آیا میتوان شخص الف را مجرم دانست و او را مجازات کرد؟استدلال خود را بیان کنید                                                                                                                         2_شخص الف با حالتی خون آلود به منزل ب میرود واز او درخواست میکند که ماشینش را برای انجام خرید خانه به او امانت دهد حال آنکه شخص الف برای به قتل رساندن شخص ثالثی از ماشین استفاده میکند،آیا شخص ب را میتوان به جرم معاونت در قتل دستگیر کرد؟استدلال خود را بیان کنید                                                                                                                                      3_شخص الف برای به قتل رساندن شخص الف او را از بلندی به پایین می اندازد در وسط زمین و آسمان شخصی تیری را به قصد کشتن پرنده ای شلیک میکند از قضا تیر به سر شخص  اثابت کرده و در اثر شلیک گلوله میمیرد،شخص الف را به استناد کدام ماده میتوان مجازات نمود؟                                                                                                                                        4_در چه صورتی میتوان شخص مست را از مجازات کیفری معاف کرد؟                                                                                                                                                       5_انگیزه داعی(شرافتمندانه)را تشریح نمایید ونقش این انگیزه را در تعیین مجازات بیان کنید

نمونه سوال حقوق جزای عمومی1


1_یک سوال از مکاتب؟                                                  2_ضمن تعریف حقوق جزای عمومی ویزگی های حقوق جزا را نام ببرید؟                                                                               3_اصل قانونی بودن جرایم ومجازات ها توضیح داده واصولی که از این اصل استخراج میشوند را فقط نام ببرید؟                               4 _احمد در سال 1390 مرتکب جرمی که حداقل ان 2سال وحداکثر5سال است میشود طبق نظر قاضی پرونده به 3سال حبس محکوم میشود درسال 1392همین مجازات بنابر قانون لاحق به حداقل 4وحداکثر6سال تبدیل میشود حال توضیح دهید آیا مجازات احمدعطف به ماسبق  میشود یا نه؟واین اصل را نیز به طور اجمالی توضیح دهید.                                                                               5_رئیس شعبه 104حقوقی...باتوجه به درگیری با وکیل یکی از طرفین دعوی از سرباز یک ماه خدمتی میخواهد که باسیلی به وکیل بزند بعد از زدوخورد میان وکیل وسرباز  وکیل از شعبه کیفری به شکایت سرباز اقدام مینماید حال سرباز میتواند عمل خویش را امر آمر قانونی بنامد؟چرا؟                                                                                                                                       6_شخص الف در بیابان با استفاده از یک چوب به  شخص ب حمله ور میشود وبا ضربه های متعدد وی را زخمی میکندشخص ب که از قدرت بدنی کمتری از الف برخوردار است با استفاده از یک چاغو شخص الف را به قتل میرساند.استدلال خود را در رابطه با دفاع مشروع بودن این موضوع بیان کنید.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌، مدیران و متخصصان سازمان انرژی هسته‌ای:


رهبری
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌، مدیران و متخصصان سازمان انرژی هسته‌ای:
فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف یا کُند نخواهد شد/ مذاکره‌کنندگان کشورمان هیچ حرف زوری از طرف مقابل قبول نکنند
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه مذاکرات باید ادامه یابد و چارچوب آن هم موضوع هسته‌ای است، تصریح کردند: مذاکره‌کنندگان کشورمان هیچ حرف زوری را نباید از طرف مقابل قبول کنند و روابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید بصورت متعارف و غیرفوق‌العاده باشد.

مجلس با اجرای آزمایشی لایحه تجارت به مدت ۴ سال موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی با ۱۹۳ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر لایحه یک‌هزار و ۲۶۱ ماده‌ای تجارت را به تصویب رساندند.گفتنی است لایحه تجارت که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در جلسه مورخ ۱۸ اسفند ۹۲ این کمیسیون با حضور نماینده آن شورا مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و ضمن موافقت جهت رسیدگی مدت اجرای آزمایشی آن برای ۴ سال مورد تصویب قرار گرفت.شایان ذکر است لایحه فوق مشتمل بر یک‌هزار و دویست و شصت و یک ماده در جلسه روز سه‌شنبه مورخ ۶ دی ۱۳۹۰ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به تصویب رسید و مجلس در جلسه امروز با اجرای آزمایشی آن به مدت ۴ سال موافقت نمود

پانوشت : اجازه‌ی اجرای آزمایشی این لایحه باید به تصویب شورای نگهبان هم برسه ؛ اگر این شورا ایرادی نگیرد ، واسه آزمون ارشد خصوصی 93 و وکالت امسال ، باید این لایحه رو بخونین ؛ اونایی که امسال قراره آزمون بدن ،‌ فعلن واسه خوندن تجارت ، دس نگه دارن تا ببینم اوضاع از چه قرار میشه.  برگرفته از وبلاگ استاد شاهرخیsnshahrokhi.blogfa.com

دادخواست چیست و چگونه تنظیم و تقدیم می شود؟

 دادخواست چیست و چگونه تنظیم و تقدیم می شود؟ ادامه مطلب ...

جمعیت ایران از مرز ۷۷ میلیون نفر گذشت


جمعیت ایران از مرز ۷۷ میلیون نفر گذشت

حقوق نیوز: نکته قابل توجه در مورد جمعیت ایران این است که جمعیت جوان که در گذشته اکثریت جمعیت را تشکیل می‌داد، باکاهش نرخ جمعیت، کاهش یافته و جمعیت کشور در سال‌های آینده پا به روند پیری خواهد نهاد.

بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، جمعیت کشور به ۷۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است. در این شرایط، حرفه‌آموزی و تحصیلات عالی جوانان در راستای توسعه اقتصادی بیش از پیش ضرورت یافته است.

براساس ساعت‌شمار مرکز آمار ایران، جمعیت ایران در روز جاری به ۷۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

بر این اساس و با توجه به بعد ۳,۵۵نفری خانوار، تعداد ۲۱ میلیون و ۷۸۵هزار و ۶۴ خانوار در ایران زندگی می‌کنند.

براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس مسکن ایران بعد خانوار در ایران ۳,۵۵ نفر و نرخ رشد جمعیت ۱.۲۹ درصد بوده که بعد خانوار نسبت به سرماری سال ۸۵ حدود ۰.۴۸نفر و نرخ رشد جمعیت هم کاهش یافته است که این کاهش نرخ رشد نگران‌کننده بوده است.

در حالی که نرخ رشد جمعیت به صورت سالانه در دهه ۱۳۶۰ به بالای ۲ درصد هم رسیده بود، این میزان در سرشماری ۹۰ به ۱,۲۹ درصد کاهش یافته است که این امر نگرانی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی را برانگیخته است.

جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله مرد از ۲۵نفر سال ۸۵ به ۱۹,۹نفر در سال ۹۰ و جمعیت جوان زن از ۲۵.۴نفر به ۲۰.۱نفر کاهش یافت.

جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله مرد از ۳۵,۲نفر به ۳۱.۴ نفر و جمعیت جوان زن از ۳۵.۷نفر به ۳۱.۷ نفر کاهش یافت.

امید به زندگی در مردان از ۷۱,۱ سال در سرشماری ۸۵ به ۷۲.۱ سال در سال ۹۰ و امید به زندگی زنان از ۷۳.۱ سال به ۷۴.۶ سال در سرشماری ۹۰ افزایش یافت.

افزایش امید به زندگی گرچه از نظر شاخص رفاه و بهداشت خوب است، ولی از نظر شاخص اقتصادی و جوان بودن جمعیت -به عنوان مهمترین منبع رشد اقتصادی- خوب نیست و جمعیت رو به پیری و فرسودگی و تحمیل هزینه اجتماعی ناشی از سالخوردگی نهاده است.

همان طور که اقتصادانان معتقدند که توسعه اقتصادی همان توسعه انسانی است، عنصر جمعیت در رشد اقتصادی نقش اساسی دارد، اما صرف وجود جمعیت، رشد اقتصادی ایجاد نمی‌کند، بلکه باید جمعیت جوان، آموزش دیده ، تحصیل کرده و دارای حرفه و مهارت باشد.

بر این اساس سیاست کنترل جمعیت که در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ اعمال می‌شد و مرتب از رسانه‌ها به مردم گوش‌زد می‌شد که یک یا دو بچه بیشتر نیاورند، اما پس از اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۰ و کاهش نرخ رشد جمعیت، زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمد و در این سیاست‌ها تجدیدنظر شده و قرار بر این شد از بیت‌المال مسلمین هیچ ریالی برای تحدید نسل و کنترل جمعیت استفاده نشود.

در این زمینه یارانه خرید و عرضه محصولات پیشگیری از زاد و ولد برداشته شد و به جای آن سیاست تشویق به زادآوری فرزند در خانوارها و حتی قول اعطای یک میلیون تومان کمک بلا عوض در قبال تولد هر نوزاد به مردم داده شد و سیاست تشویق فرزند آوری در پیش گرفته شد.

پس از این سیاست اعلام شد، جمعیت کشور در افق ۱۴۰۴ باید ۱۰۰ میلیون نفر برسد و در یک افق ۵۰ ساله جمعیت کشور باید به ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

نکته قابل توجه در مورد جمعیت ایران این است که جمعیت جوان که در گذشته اکثریت جمعیت را تشکیل می‌داد، باکاهش نرخ جمعیت، کاهش یافته و جمعیت کشور در سال‌های آینده پا به روند پیری خواهد نهاد.

اما اگر نرخ رشد جمعیت بهبود یابد و جمعیت جوان افزایش یابد، می‌توان پیری جمعیت را کاهش داده و هزینه اجتماعی ناشی از سالمندی جامعه را در آینده کاهش داد.

شرط لازم برای دسترسی به توسعه اقتصادی از محل جمعیت این است که بتوان جمعیت جوان کشور را از طریق آموزش عالی و افزایش حرفه و فن به عوامل تولیدکننده و مولد تبدیل کرد که منشأ توسعه اقتصادی خواهند شد.

در حال حاضر حدود ۵ میلیون دانش‌آموخته و دانشجوی دانشگاه‌ها در کشور وجود دارد که پتانسیل مهمی برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد کرده‌ اما شرط کافی نیست، بلکه برای استفاده از این جمعیت باید دوره‌های کارورزی تخصصی و عملی و آموزش عملی حرفه‌ای به آنها داده شود، تا بتوانند از سواد دانشگاهی خود برای تنظیم پیشرفت کشور استفاده کنند.

در واقع زیرساخت‌های توسعه جمعیت در کشور ایجاد شده، اما مرحله فرآوری و آموزش حرفه‌ای جمعیت تحصیل کرده در کشور باقی مانده که با اندک سرمایه‌گذاری می‌توان جمعیت مدرک دار را به جمعیت حرفه‌دار،مهارت دار و دارای شغل که تولیدکننده است، تبدیل کرد.

فرق اجرای احکام کیفری و حقوقی

فرق اجرای احکام کیفری و حقوقی

  ادامه مطلب ...

دانستنیهای روش های اعتراض به رای کیفری


 

دانستنیهای روش های اعتراض به رای کیفری

ادامه مطلب ...

دانستنیهای کار آموزی وکالت


 دانستنیهای کار آموزی وکالت ادامه مطلب ...

دانستنیهای آموزش های کیفری


دانستنیهای آموزش های کیفری
ادامه مطلب ...

اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد 93 در نیمه دوم اردیبهشت

نتایج نهایی شهریور ماه اعلام می‌شود

اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد 93 در نیمه دوم اردیبهشت

» سرویس: دانشگاه و حوزه - آموزشی

مشاور عالی سازمان سنجش اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در نیمه دوم اردیبهشت ماه خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه این آزمون با رقابت هزار داوطلب برگزار در روزهای 23 تا 25 بهمن 92 برگزار شد، گفت: از این تعداد 52 درصد داوطلبان زن و 48 درصد مرد بودند که با توجه به شرکت برخی داوطلبان در دو کد رشته امتحانی به طور کلی حدود یک میلیون و 64 هزار کارت برای داوطلبان صادر شد.

وی درباره زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال 93، اظهار کرد: نتایج اولیه این آزمون به صورت کارنامه تنظیم و در نیمه دوم اردیبهشت ماه 93 از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: داوطلبان مجاز می‌توانند از هفته اول خردادماه با مطالعه دقیق دفترچه راهنما نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود اقدام و آن‌ها را به ترتیب اولویت علاقه در فرم انتخاب رشته الکترونیکی ثبت کنند.

توکلی درباره زمان اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 93 نیز گفت: پس از انتخاب رشته داوطلبان و بررسی‌های انجام شده نتایج نهایی در شهریور ماه 93 اعلام خواهد شد.

شورای نگهبان لایحه آیین دادرسی کیفری را تایید کرد


شورای نگهبان لایحه آیین دادرسی کیفری را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، لایحه آیین دادرسی کیفری که با اصلاحاتی در جلسه مورخ چهارم اسفندماه یکهزار و سیصد و نود و دو به تصویب کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی رسیده است؛ در جلسه مورخ 12/21/ 1392شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.                                                                               برگرفته از وبلاگ استاد شاهرخیsnshahrokhi.blogfa.com

سن مسؤولیت کیفری در حقوق اسلام


 سن مسؤولیت کیفری در حقوق اسلام ادامه مطلب ...

کارکردها و مبانی نظری قانون اساسی جمهوری اسلامی از دیدگاه امام خمینی; و شهید بهشتی

 کارکردها و مبانی نظری قانون اساسی جمهوری اسلامی  از دیدگاه امام خمینی; و شهید بهشتی ادامه مطلب ...

اصول‏ دادرسی‏ کیفری‏ ازدیدگاه ‏امام ‏علی(ع)

اصول‏ دادرسی‏ کیفری‏ ازدیدگاه ‏امام ‏علی(ع(

 

ادامه مطلب ...